Simhat Tora / 20.10. 2019 Rabin Rafael Shaffer
În ziua a opta să aveți o adunare de sărbătoare niciun lucru să nu lucrați. (Bamidbar/ Numeri 29:35)
După cele șapte zile ale sărbătorii de Sukot scrie în Tora despre încă o zi de sărbătoare. Care este numele ei? Tora nu ne dă niciun indiciu. Din nevoia de se referi la ea, a fost numită Șmini (a opta) Ațeret (adunare).
Talmudul discută problema dacă Șmini Ațeret este continuarea sărbătorii de Sukot sau o sărbătoare de sine stătătoare. După lungi argumente ajunge la concluzia că e pe jumătate așa și pe jumătate așa.
Rugăciunea de Musaf de Șmini Ațeret este prima în care amintim ploaia rostind Mașiv haruah umorid hagheșem. Cu această ocazie oficiantul rostește o rugăciune specială numită Tfilat Gheșem (Rugăciunea pentru ploaie). Ea se găsește în Sidur Lemaan Ahai la pagina 834. Deasemenea aceasta este una din cele patru zile anului în care rostim rugăciunea de Izkor.
Ciclul anual al citirii Torei se încheie și el în ziua de Șmini Ațeret. În evul mediu timpuriu ocazia se sărbătorea printr-o masă festivă care se ținea în sinagogă și prin recitarea unor poeme de slavă care se recitau în timp ce Aron Kodeș era deschis. Cu timpul s-au adăugat circuite cu sulurile de Tora pe modelul circuitelor pe care le facem cu Lulav-ul în zilele de Sukot. Cabaliștii de la Țfat au statornicit ca aceste circuite să fie însoțite de dansuri de bucurie în cinstea Torei. Manifestările de bucurie au fost numite Simhat Tora (Bucuria Torei). Cu timpul acesta a devenit numele sărbătorii cunoscut de toți, iar numele de Șmini Ațeret a căzut pradă uitării.
În diaspora toate zilele de sărbătoare sunt dublate. În prima zi rostim Izkor și Tfilat Gheșem. În a doua zi, Simhat Tora, încheiem cu dansuri ciclul citirii Torei.
În seara de Simhat Tora se scot toate sulurile de Tora din Aron Kodeș. Se fac cel puțin șapte circuite cu sulurile de Tora, se cântă și se dansează, apoi se citește din Tora.
În ziua de Simhat Tora se scot din nou toate sulurile de Tora, se fac cele șapte circuite, se cântă și se dansează. Apoi toți enoriașii sunt chemați la Tora. Cel care citește penultimul pasaj aduce alături de el toți copii. El se numește Hatan kol hanearim. Cel care citește ultimul pasaj din Tora este numit Hatan Tora – mirele Torei. Următorul chemat citește primul pasaj din Tora. El este numit Hatan Bereșit – mirele cărții Bereșit/ Geneza. Prin aceasta arătăm că nu facem nicio întrerupere în citirea Torei. Imediat ce am terminat citirea Torei o luăm de la capăt.
Ultima literă din Tora este lamed. Prima este bet. Dacă legăm cele două litere primim cuvântul lev – inimă, ceea ce ne învață că, spre deosebire de alte învățături, Tora se adresează în primul rând inimii.